Een CRM voor kleine bedrijven kiezen

crm

Een CRM voor kleine bedrijven kiezen

Over crm

Een robuust CRM-systeem (Customer Relationship Management) biedt een centrale opslagplaats voor informatie waarmee teams de relaties met klanten en prospects kunnen volgen en analyseren. Het kan worden gebruikt door marketing-, verkoop-, buitendienst- en andere afdelingen om klantinteracties te beheren en de bedrijfsprestaties te verbeteren.

CRM-software kan u helpen gegevens over klanten en prospects duidelijk te ordenen, waardoor teams ze beter kunnen begrijpen. Het kan ook veel processen automatiseren, zoals het volgen wanneer een lead een e-mail opent of zijn contactgegevens bijwerkt. Deze functies zijn vooral waardevol voor kleine bedrijven, waar het personeel vaak flexibeler moet zijn en met beperkte middelen moet werken.

Een van de beste CRM's voor kleine bedrijven is Pipedrive. Deze tool biedt een overzichtelijke interface die het gemakkelijk maakt om te navigeren en in te stellen. Hiermee kunt u aangepaste velden maken, wat handig is voor het opslaan van verschillende soorten informatie over een klant. U kunt een potentiële klant of klant zelfs taggen als ‘warm’ of ‘in gevaar’, wat handig is om prioriteit te geven aan verkoopinspanningen.

Een andere functie waar u op moet letten is een aanpasbaar dashboard waarmee u uw verkooppijplijn in één oogopslag kunt visualiseren en de status van elke individuele deal in een pijplijn kunt volgen. Het toevoegen van visualisaties aan een dashboard kan de productiviteit verhogen en de samenwerking tussen uw teamleden bevorderen.

U moet ook overwegen hoeveel een CRM kost en het betalingsmodel ervan. De meeste CRM's gebruiken een abonnementsmodel, terwijl sommige een eenmalige aankoop bieden voor een specifiek aantal gebruikers of een oplossing op locatie die bij uw bedrijf kan worden geïnstalleerd.